Hälyjen taide ja Imurit yksin kotona

Vieraana taiteen tutkija Tanja Tiekso ja säveltäjä Antti Tolvi

”Kulkekaamme modernin suurkaupungin halki korvat tarkkaavaisempina kuin silmät, ja voimme erottaa veden, ilman tai kaasun pyörteitä metalliputkissa, kiistatta eläimellisesti hengittävien ja sykkivien moottorien jupinaa, venttiilien sykettä, mäntien edestakaista liikettä, mekaanisten sahojen ulvontaa, raitiovaunujen nykäyksiä raiteilla, ruoskien paukahduksia, markiisien ja lippujen lepatusta. Viihdytämme itseämme orkestroimalla mielikuvituksessamme yhteen kauppojen rullautuvien ikkunaluukkujen jylinän, ovien paukahdukset, ihmisjoukkojen kuhinan ja hulinan, metelin juna-asemilta, rautasulatot, kehräämöt, painokoneet, sähkökeskukset ja maanalaiset rautatiet.”

Luigi Russolo

Kaupunkien meteli, Hietsun humina, Paviljongin kitinä, Töölön pauke, onko se mullistanut akustiset kykymme?

Mitä on hälyjen taide ja miten se jalostaa metelistä uuden aistinautinnon?

Miten hälyjen taide mullisti modernin musiikkikokemuksen?

Taiteen tutkija Tanja Tiekso keskustelee Luigi Russolon kokeellisen musiikin futuristisesta manifestista Hietsun akatemiassa Markku Koivusalon kanssa.

Ennen keskustelua uusinta hälymusiikkia:

Imurit yksin kotona pölynimureille, teepannulle, pianolle ja elektroniikalle (2020)

Säveltänyt: Antti Tolvi

Esitys:

Antti Tolvi ((imurit, teepannu, elektroniikka)

Tanja Tiekso (piano)

Suora lähetys Hietsun paviljongilta tiistaina 19.5 kello 19:30

Katso keskustelua Hietsun YouTube kanavalta ja osallistu itsekin mukaan chatin kautta

Striimaus: Jaakko Tiikasalo

Järjestäjä: Töölön kaupunginosat – Töölö Ry. & Hietsun paviljonki

Tulevaisuuden musiikki on hälyjen taidetta julisti hälyvirittimiä rakentanut maalari-säveltäjä Luigi Russolo ensimmäisen maailmansodan mekaanisen verenvuodatuksen metelissä ja tämän futurististen manifestien julistuksista ovat sittemmin inspiroituneet John Cage, Igor Stravinsky, Edgard Varèse sekä lukuisat muut säveltäjät.

Ulistajat, jyristäjät, rätistäjät, hankaajat, pamauttajat, päristäjät, pulputtajat ja suhistajat olivat Russolon yhdessä toisen futuristimaalari Ugo Piattin kanssa rakentamia mekaanisia hälyääniä tuottavia soittimia, alkuperäisiä futuristisia syntetisaattoreita, joiden tarkoitus oli korvata perinteinen orkesteri ja sen soittimien haukotuttavan vanhat samat tylsistyneet sointivärit.   

Innossaan hälyjen uuteen taiteeseen Russolo tuli samalla sanoittaneeksi kokeellisen nykymusiikin nyt jo itsessään klassisiksi muodostuneet teoreettiset perusteemat.

Tanja Tiekso on kokeelliseen musiikkiin perehtynyt filosofian tohtori ja taiteentutkija. Tiekso on väitellyt kokeellisuuden ideasta musiikin avantgardemanifesteissa ja suomentanut Luigi Russolon futuristisen musiikkimanifestin Hälyjen taide