Kommentit Munkkiniemen baanan yleissuunnitelmaan
Helsingin kaupunki on pyytänyt kommentteja Munkkiniemen baanan yleissuunnitelmaan.
Töölön kaupunginosat – Töölö ry jättää asiasta kaupungille virallisesti seuraavat kommentit.
Yleisesti yhdistys haluaa todeta, että se kannattaa pyöräilyn ja pyöräilyinfran parantamista kaupungissa ja suhtautuu myönteisesti pyöräilyn edistämiseen. Edistämistä täytyy tehdä aiheuttamatta vahinkoa kaupunkipuustolle, lähiluonnolle tai maisema- ja kulttuuriympäristölle. Yhdistys halua muistuttaa, että laadukas pyörätie ei voi tarkoittaa vain mahdollisimman nopeaa, suoraa ja tasaista leveää liikenneväylää pyörille vaan laadukkaan pyörätien on sovittava ympäristönsä luontoon ja maisemaan aiheuttamatta luontohaittoja. Munkkiniemen baanaa ei pidä rakentaa ainoastaan mahdollisimman nopean kevyen liikenteen läpiajoliikenteen väylänä ja sen ehdoilla, vaan baanan rakentamisessa on otettava huomioon sen läpäisemien kaupunginosien asukkaat, lähiympäristö ja luontovaikutukset.
Tässä suhteessa yhdistys kommentoi erityisesti baanan ongelmallisimpia kohtia Humallahden, Merikannontien ja Hietakankaantien osalta
1) Humallahti – Oksakoskenpolku ja Mississipinraitti
Yhdistyksemme on laajasti huolissaan Humallahden kohdalle suunnitellun rannan kautta/veden päällä kulkevan pyörätien vaikutuksista alueen luonto-, virkistys- ja maisema-arvoihin. Keskeisin suunnitteluperuste uudelle, rannan kautta kulkevalle väylälle on, että Paciuksenkadun mäki voidaan ohittaa ja pyöräbaana toteuttaa mahdollisimman tasaisena.
Syksyllä 2023 kaupungin tekemässä kyselyssä yli tuhannesta vastaajasta enemmistö toivoi luontoon kohdistuvien vaikutusten minimointia Humallahden kohdalla.
Kaupunki tulkitsi palautteen siten, että Humallahden meren päälle rakennettava siltamainen pyöräväylä ei haittaisi luonto- ja maisema-arvoja, jos se ei kaikilta osilta olisi kiinni kalliossa. Yhdistyksemme katsoo, että ratkaisu ei minimoi luonto- ja maisemahaittoja tarpeeksi. Esimerkiksi sillan vaatimat meren täyttö, läjitys ja ruoppaustyöt ovat erittäin haitallisia meriluonnolle.
Humallahden päälle rakennettava baanan osuus aiheuttaa korvaamatonta vahinkoa luonnolle ja rantamaisemalle eikä sen korkea kustannus ole oikeassa suhteessa sen vähäiseen hyötyyn ja käyttöön talvikuukausina. Tämä baanaosuus häiritsee myös alueella pesiviä vesilintuja.
Hankkeessa ei ole selvitetty tämän baanaosuuden vaikutuksia Humallahden vesialueen käytölle (mm. melonta ja veneily) eikä sen vaikutuksia luonnolle (mm. talvikunnossapidon aiheuttama matalan lahden saastuminen, vesilinnut ja niiden pesintä). Hankkeessa ei ole myöskään huomioitu ilmastonmuutoksesta johtuvaa merenpinnan nousua eikä sitä, että kyse on rakentamisesta tulvariskialueelle.
Vaihtoehtoinen reitti
Yhdistyksemme edustajia osallistui Munkkiniemen baanan yleisötilaisuuteen 18.4 ja Rambollin edustaja (suunnittelijakonsultti) mainitsi, että meribaanalle olisi olemassa vaihtoehtoinen reitti, joka helpottaa pyöräilyä ja jättää Humallahden ja Humalkalliot kokonaan rauhaan sekä hyödyntää jo olemassa olevaa pyörätietä Paciuksenkadulla.
Missisipin raittia seuraileva pyöräväylään voitaisiin Seurasaarentien tuntumilla viedä loiventavan maarakenteen avulla ylös Paciuksenkadulle. Yhdistyksemme ehdottaa, että tätä reittiä ryhdytään viemään eteenpäin Humallahden kohdalle seuraavista syistä:
-
-
-
- Pyöräbaanalle tulee vain loiva mäki ja pyöräily helpottuu merkittävästi. Tämä lienee keskeinen pyöräbaanojen tavoite.
- Voidaan hyödyntää jo olemassa olevaa pyöräväylää.
- Luonto- ja maisemahaitat ovat merkittävästi pienemmät kuin kallioiden eteen meren päälle rakennetussa sillassa.
- Meren haitallisesta ruoppauksesta, täyttämisestä ja läjittämisestä (pengertyöt) vältytään. Meriluonto kaipaa suojelua, sillä jo nyt matalat laguunit olivat huonossa kunnossa. Huomautamme, että yleissuunnitelmassa ei ole huomioitu meribaanan rakentamisen ja talvikunnossapidon haitallisia vaikutuksia matalan laguunimaisen lahden meriluontoon.
- Sillan rakentamiskustannukset (4,7 milj. €) säästetään. Rambollin edustajan mukaan loivennuksen kustannuksen olevan marginaalinen osa sillan hinnasta.
- Säästetään kahden, samaan pisteeseen vievän, pyörätien huolto- ja talvikunnossapitokustannuksissa. Paciuksenkadun pyörätie luonnollisesti säilyy, vaikka meribaana rakennettaisiin, sillä Meilahden sairaala-alueelle tulee olla pyöräväylä. Lisäksi on huomautettava, että meribaanan talvikunnossapito on erittäin haitallista Humallahden meriluonnolle, sillä lumet joudutaan kippaamaan sillalta kaiteitten yli jään päälle, jolloin suola ja muut epäpuhtaudet vajoavat jään sulaessa suoraan matalaan laguuniin.
- Humallahti säilyy avovesialueena esim. melojien, veneilijöiden ja purje- sekä suppilautailijoitten käyttöön. Kaupungin strategioissa on tärkeänä kohtana merellisen virkistys- ja lähipalvelumatkailun kehittäminen lähiympäristössä. Merimelojat r.y on jo 2017 asti viestinyt meribaanan haitallisuudesta melonnan ja erityisesti melontakouluihin osallistuvien vasta-alkajien (hyvin paljon turisteja) näkökulmasta. Merimelojat r.y:n toimipiste, sijaitsee Humalluodolla Töölössä, joten vesialueen keskeisinä merellisinä virkistyspalveluntarjoajina, ei heidän toimintaedellytyksiään tulisi heikentää.
-
-
Kuva 1. Yhdistyksemme kannattama reitti sinisellä
Yhdistyksemme siis ehdottaa, että 1. Meribaanasta luovutaan. 2. Mäkeä Seurasaarentien kohdalla loiventavaa -väyläratkaisua ryhdytään viemään eteenpäin Humallahden kohdalla meribaanan sijaan. 3. Mikäli jostain syystä loiventaminen ei ratkaisuna olisi toimiva, väylän tulisi kulkea vanhalla reitillä kokonaan Paciuksen kadun kautta.
2) Merikannontie – Hietaniemenkatu
Yhdistys katsoo, että suunniteltu baana parantaa Merikannontien loppupään kapeaa ja paljon käytettyä pyörätietä, mutta pyörätien leventäminen ei saa johtaa Merikannontien upeiden puiden kaatamiseen. Samoin yhdistys katsoo, ettei ratkaisu saisi vaikeuttaa ja ruuhkauttaa Mechelininkadun ja Pohjoisen Hesperiankadun liikennettä. Lisäksi yhdistys on huolissaan liikkujien turvallisuudesta uudella pyöräkadun osuudella, jossa Merikannontien suhteellisen vilkkaassa eteläisessä päädyssä pyöräilijät ja autoilijat asettuvat nyt samaan tilaan.
Ehdotammekin harkittavaksi, että Merikannon tietä ei yksisuuntaisteta koska:
- Pohjoisen suunnasta autoliikenne, joka suuntautuu Hietarantaan, hautausmaalle, venelaitureille, uimarantaan, mahdollisesti rakennettavalle huoneistohotellille, rannan kahviloihin tai ravintoloihin, Taivallahden koululle, bussilinja 24 sekä turistibussit Sibelius-monumentille joutuisi yksisuuntaistamisen jälkeen liikennöimään Pohjoisen Hesperiankadun kautta. Pohjoisella Hesperiankadulla on runsaasti asiointiliikennettä Kasarmin kauppoihin ja palveluihin (K-market / Alko) ja suuri läpiajoliikenteenmäärä yhdessä asiointiliikenteen kanssa ruuhkauttaisi kadun ja samalla myös Mechelinin oikeanpuoleisen Pohjoiselle Hesperiankadulle kääntyvän kaistan.
- Ratkaisu Pohjoisen Hesperiankadun ruuhkautumiselle Merikannontien yksisuuntaistamisen jälkeen voisi olla Eteläisen Hesperiankadun muuttaminen kaksisuuntaiseksi Hiekkarannantieltä Mechelininkadulle.
Puiden säästäminen
Katsomme, että Merikannontien pohjoisosassa kaadettavaksi määrätyt puut on ehdottomasti säästettävä siirtämällä baanaa ulommaksi rannasta. Tilaa tälle saataisiin esimerkiksi poistamalla tien Sibeliuksen puiston puolella oleva katukäytävä, jolla ei ole juuri käyttöä. Jalankulkijat kulkevat lähes aina tässä kohdalla rannassa olevaa jalankulkutietä.
Pyöräkadun turvallisuus
Baanan liikenneturvallisuuden edistämiseksi ehdotamme, että suojateitä ja mahdollisesti liikennevaloja lisätään, sillä autoliikenteen vähentyessä jalankulkijat ja erityisesti turistit ylittävät baanaa myös muualta kuin suojateitten kohdalta.
3) Hietakankaantie – Hietaniemenkatu
Yhdistyksemme toteaa, että baanan vetäminen Hietakankaan tien kautta pyöräkatuna Hietaniemenkadulle jättää koko Hietarannan vaille pyörätietä. Hietarantaan kuljetaan kuitenkin ahkerasti pyörillä. Samalla autoliikenne ohjataan kulkemaan rannan kautta kulkevaa Hiekkarannantietä, vaikka juuri tämä reitti olisi pitänyt rauhoittaa sitä ahkerasti käyttäville pyörille ja kävelijöille.
Hiekkarannantie.
Ehdotammekin harkittavaksi, että pyöräkatu jatkuisi Merikannontieltä Hiekkarannantielle Hietakannaksentien sijaan seuraavista syistä:
- Hiekkarannantien päästä on saumaton yhteys jo olemassa olevalle rantareitin pyöräväylälle Lapinlahtea kohti ja samoin Hietaniemenkatua pitkin kohti Mechelininkatua.
- Hiekkarannantie on erityisen vilkas liikenteinen kesäisin, kun ihmiset pyrkivät hiekkarannalle jalan, pyörillä, sähköskuuteilla ja myös autoilla. Hiekkarannantiellä ei ole lainkaan pyörätietä, vaan pyörillä sekä skuuteilla ajetaan ajoradalla tai mahdollisesti jalkakäytävillä jalankulkijoiden joukossa. Hiekkarannantien muuttaminen pyöräkaduksi Hietakannaksentien sijaan parantaisi kaikkien liikkumismuotojen turvallisuutta merkittäväksi. Helsingin maankäytön johtaja on mm. virallisessa Taivalsaareen hotellin poikkeamahakemukseen liittyvän muistutuksen vastauksessa ilmoittanut, että hotellin konseptiin kuuluu sinne saapuminen pyörällä.
Töölön kaupunginosat – Töölö ry
Hiekkarannantie 9, 00100